Fysiotherapeut bij oncologie

Fysiotherapie als je kanker hebt (gehad)

Kanker en de behandeling ervan, hebben vaak een grote impact op de lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Uw lichamelijke conditie is waarschijnlijk achteruitgegaan, wat zich onder andere kan uiten in vermoeidheid. Ook ervaren veel mensen dat hun lichaam ze in de steek heeft gelaten en zijn ze het vertrouwen in zichzelf kwijt.

Oncologiefysiotherapie

De oncologiefysiotherapeut richt zich specifiek op stoornissen, beperkingen en participatieproblemen bij kankerpatiënten. Deze problemen kunnen het gevolg zijn van de aandoening zelf of van de medische behandeling. Denk hierbij bijvoorbeeld aan spanningsklachten, pijn, of verminderde spierkracht. Ook kunnen er problemen ontstaan in het uitvoeren van werk of hobby’s. De oncologiefysiotherapeut kan helpen in alle fasen van de ziekte: de curatieve, palliatieve of terminale. Elke fase vereist een specifieke behandeling door de oncologiefysiotherapeut, aangezien de behandeldoelen verschillen.

Oedeemfysiotherapie

De oedeemfysiotherapeut behandelt patiënten die last hebben van (lymfe)oedeem, een abnormale ophoping van vocht in het lichaam. Oedeem komt onder meer voor bij (borst)kanker. Het kan een gevolg zijn van bestraling, chemotherapie of een operatie.

De oedeemfysiotherapeut probeert de afvoer van vocht onder meer te stimuleren met oefentherapie en manuele lymfedrainage (een massagetechniek). Vaak wordt ook gebruik gemaakt van compressie, bijvoorbeeld in de vorm van elastische kousen of bandages.

Haptotherapeutische begeleiding

Tijdens en na de behandeling van kanker is de balans vaak verstoord. Haptotherapie leert u te herkennen hoe het lichaam voelt. Door middel van gesprek en aanraking , leert u wáár in het lichaam emoties zich hebben opgeslagen en ontdekt u hoe uw lijf reageert wanneer het leven spannend wordt of wanneer u pijn ervaart.

Leefstijl- en vitaliteitscoaching

De basis voor een optimale gezondheid ligt in de combinatie van voldoende beweging, gezonde voeding, de balans tussen inspanning en ontspanning, het hebben van goede relaties met andere mensen en bezigheden waar u voldoening uit haalt. Een ingrijpend ziekteproces kan maken dat deze balans verstoord is geraakt, of maken dat u hier juist meer dan voorheen aandacht voor wil hebben. De leefstijlcoach kan u helpen.

Fysiotherapie bij kanker -Fsyiotherapie Hatert Nijmegen

Wilt u behandeling, begeleiding of advies?

Bel met onze praktijk voor meer informatie en het maken van een afspraak of meld u online aan om teruggebeld te worden.