Beweegtips voor mensen met parkinson

bewegen is goed, méér bewegen is beter!

Vanuit mijn werk als ParkinsonNet fysiotherapeut, behandel ik veel mensen met de ziekte van parkinson. Vaak komen zij onvoldoende aan lichaamsbeweging toe. En dat is jammer, want bewegen en sporten is niet alleen leuk, maar heeft ook veel gezondheidsvoordelen. Zéker als je te maken krijgt met een chronische ziekte.

In deze blog geef ik tien beweegtips voor mensen met parkinson.

 

Tip 1: doe dingen die je leuk vindt

Blijf zo lang mogelijk je favoriete sport of beweegactiviteit beoefenen. Als je kiest voor een activiteit die je leuk vindt en die bij je past, hou je het waarschijnlijk langer vol

Tip 2: minder zitten!

De gezondheidsraad adviseert in haar nieuwe beweegadvies om tenminste 150 minuten per week te bewegen. Probeer iedere dag iets te doen en vooral ook minder te zitten! Denk hierbij ook aan alledaagse dingen als traplopen, tuinieren en de hond uitlaten

Tip 3: samen is leuker dan alleen

Wanneer je samen met anderen sport of beweegt, is dat meestal extra gezellig. Bovendien kan een afspraak om te gaan sporten soms nét die stok achter de deur zijn die nodig is om in actie te komen

Tip 4: wees open

Als je gaat merken dat de parkinson je soms wat gaat belemmeren bij je activiteit, kan het helpend zijn om je sportmaatje of teamgenoten te vertellen dat je parkinson hebt en wat daar op dit moment voor jou de gevolgen van zijn. Ik heb van veel mensen die ik behandelde gehoord dat ze dit moeilijk vonden om te doen (en soms zelfs maar liever helemaal niet meer gingen sporten), maar dat het erg veel ruimte en opluchting gaf toen ze zich hadden uitgesproken. En dat ze daarna vaak nog lang door konden gaan met hun activiteit, al dan niet op sommige punten een beetje aangepast

Tip 5: kies een goed moment

Kies een moment op de dag dat je je goed voelt, je niet te moe bent en je medicatie goed werkt. Dat beweegt een stuk prettiger en verkleint de kans op blessures

Tip 6: integreer je oefeningen

Probeer de oefeningen en adviezen die je van de fysiotherapeut krijgt zo veel mogelijk te integreren door de dag heen en in je dagelijkse handelingen. Zo heb je veel extra beweegmomenten op de dag. Alle beetjes helpen

Tip 7: kijk in de wijk

Veel reguliere sporten in de wijk, buurt of stad zijn prima geschikt om aan deel te nemen als je parkinson hebt, zeker in de beginfase van de ziekte. Denk hierbij aan wandelen, fietsen, fitness, nordic walking, tai chi, dansen, “contactloos” boksen enzovoorts

Tip 8: website Parkinsonvereniging

Hoewel het, na de diagnose, vaak nog een hele tijd mogelijk is om te sporten binnen het reguliere aanbod, geven ook veel mensen de voorkeur aan een activiteit die specifiek gericht is op parkinson en het omgaan met de symptomen. Bovendien ontmoeten zij zo mensen die ongeveer hetzelfde meemaken. Mocht je op zoek zijn naar een beweegactiviteit die met name geschikt is voor iemand met de ziekte van Parkinson, kijk dan eens op de website van de Parkinsonvereniging. Daar wordt per provincie het geschikte beweegaanbod aangegeven

Tip 9: luister naar je lichaam

Moe worden van sporten kan helemaal geen kwaad. Het is juist goed om je af en toe flink in te spannen en uitdagende dingen te doen. Maar luister hierbij goed naar je lichaam en forceer niks. Ben je ergens onzeker over of twijfel je of je het goed doet? Vraag dan de fysiotherapeut om advies!

Tip 10: als het echt te moeilijk wordt

Ook voor mensen die verder gevorderd zijn in hun ziekteproces, is het belangrijk om te blijven bewegen. Als het niet meer lukt om dit zelfstandig of bij een vereniging te doen, kan er onder fysiotherapeutische begeleiding individueel of in kleine groepen getraind worden

 

 

Heb je zelf te maken met Parkinson en aanvullende tips of vragen? Schroom dan niet om deze te mailen naar info@fysiohatert.nl of gebruik ons contactformulier.