3 feiten over de rol van voeding bij artrose

Een wand met verschillende tegeltjes

Als we binnen onze fysiotherapiepraktijk mensen behandelen met artrose, krijgen we regelmatig de vraag of voeding en supplementen van invloed kunnen zijn op de artroseklachten. Het is logisch dat mensen op zoek gaan naar nog meer oplossingen, naast fysiotherapie, om de klachten de baas te blijven. Via “dokter Google” krijgen we doorgaans geen eenduidig antwoord op die vraag. Toch zijn we voor u op zoek gegaan en hebben een paar feiten boven tafel gekregen.

Wat is artrose eigenlijk?

Bij artrose denken veel mensen aan slijtage van de gewrichten. Dat is niet helemaal juist. Het gewricht is niet versleten, maar er is wel iets in veranderd. Een gewricht verbindt twee botten met elkaar. Op de uiteinden van die botten zit een laagje kraakbeen. Dat kraakbeen is heel glad, zodat de gewrichten gemakkelijk kunnen buigen, draaien of strekken. De botten in het gewricht worden bij elkaar gehouden door banden en een gewrichtskapsel. Aan de binnenkant van het kapsel zit een slijmvlieslaag. Deze slijmvlieslaag werkt als smeermiddel.

Wat gebeurt er bij artrose?

Op de linker afbeelding ziet u een gezond gewricht. In het gewricht komen twee botten bij elkaar. Om deze botten niet tegen elkaar te laten schuren, vormt het kraakbeen schokdempende kussentjes.

Op de rechter afbeelding ziet u een gewricht dat is aangetast door artrose. Bij artrose worden de kraakbeenkussentjes afgebroken en daardoor dunner. De oppervlakte is niet meer zo glad, maar onregelmatig. Daardoor bewegen de gewrichten minder gemakkelijk. Na verloop van tijd gaan de botten over elkaar heen schuren.

Het bot onder het kraakbeen kan dikker en breder worden. Aan de rand van het gewricht vormen zich puntige, benige aangroeisels, osteofyten genaamd. Deze osteofyten kunnen de beweeglijkheid van het gewricht beperken.

U kunt zich voorstellen dat het verlies van kraakbeen, het over elkaar heen schuren van bot en de osteofyten zorgen voor pijn. Artrose kan gepaard gaan met ontstekingen. Dan vormt zich vocht in het gewricht door de ontsteking. Het gewricht wordt dan warm, dik en stijf.

Voorheen werd gedacht dat artrose een ziekte van alleen het kraakbeen is, terwijl we nu weten dat het juist een ziekte van het hele gewricht is. En dit proces kan in alle gewrichten optreden. Maar er zijn gewrichten waarin het vaker voorkomt zoals nek, onderrug, knieën, heupen, duim, vingers en grote teen. De aandoening komt relatief vaak voor, ongeveer 1 miljoen mensen in Nederland hebben artrose.

(bron: artroseregionijmegen.nl)

Feit 1: Artrose is niet te genezen met voeding

Reuma Nederland zegt: Er zijn geen aanwijzingen dat voeding invloed heeft op het ontstaan van artrose. Ook weten we nog niet of bepaalde voeding artrose kan verergeren of juist verbeteren. Wel kan het hebben van een gezond gewicht invloed op uw klachten hebben.

Voedingscentrum zegt: op dit moment is er geen speciaal voedingsadvies voor mensen met artrose dat wetenschappelijk voldoende onderbouwd is. De adviezen om geen voeding uit de nachtschadefamilie te eten, zoals aardappel, tomaat, aubergine en paprika, visoliecapsules te slikken en geen melk of koffie te drinken, zijn dus niet voldoende bewezen.

Feit 2: Bepaalde voeding kan ontstekingen afremmen

Zoals eerder aangegeven, kan artrose gepaard met ontstekingen. Het is bekend dat sommige voedingsmiddelen ontstekingen kunnen verminderen en weer andere voedingsmiddelen ze juist kunnen aanwakkeren. Als u last heeft van artrose, is het verstandig om voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan Omega 3-vetzuren. Deze hebben een ontstekingsremmende werking. Een ontstekingsremmend dieet werkt niet zo snel als een ontstekingsremmende pijnstiller. Het effect zal dus pas na langere tijd merkbaar zijn.

Welke voedingsmiddelen zijn aan te raden bij artrose?

• Veel groente en vers fruit
  • 2x per week vette vis, zoals haring, makreel, zalm of tonijn, deze zijn rijk aan ontstekingsremmende vetzuren.
  • Biologisch of scharrelvlees. Dit bevat meer gunstige Omega 3-vetzuren.
  • De Nieuw-Zeelandse Groenlipmossel, Curcumine of Zwarte bes blad; uit meerdere wetenschappelijke studies wordt de ontstekingsremmende werking van deze natuurlijke ingrediënten onderbouwd.

Welke voedingsmiddelen zijn af te raden bij artrose?

• Zonnebloemolie, margarine en pinda’s. Deze bevatten veel Omega 6-vetzuren. Bij een overmaat van dit vetzuur in uw lichaam wordt de ontstekingsremmende werking van Omega 3-vetzuren afgeremd.

Wilt u meer weten over ontstekingsremmende diëten, neem dan eens een kijkje op deze site.

Feit 3: Overgewicht geeft extra klachten bij artrose

Het is algemeen bekend dat overgewicht een negatieve invloed heeft op gewrichtsklachten. Mensen met artrose en overgewicht ervaren meer pijnklachten. Dus bent u te zwaar, dan is het verstandig om te proberen wat af te vallen. Een diëtist kan u hierbij adviseren en begeleiden. Wat bewezen effectief is, zowel bij artrose als voor een gezond gewicht, is bewegen. Dus: bewegen kan helpen om zowel het gewicht als de artroseklachten onder controle te houden.

Welke rol speelt fysiotherapie bij artrose?

Heeft u last van artrose en wilt u uw klachten de baas blijven? Dan kan fysiotherapie u daarbij ondersteunen. Onze fysiotherapeuten staan voor u klaar om u met raad en daad bij te staan. Wilt u begeleid worden bij uw artrose of wilt u eerst meer informatie over onze behandelingen bij artrose? Neem dan contact op Fysiotherapie Hatert in Nijmegen via 024-3557438 of door te mailen naar info@fysiohatert.nl.