Hoge bloeddruk vergroot de kans op een beroerte

Fysiotherapeut met zwart shirt ondersteunt een man met een ruitjes blouse met fysieke oefeningen

Hoge bloeddruk: we weten allemaal dat het slecht voor ons is. Maar wat is er nou eigenlijk aan de hand bij een hoge bloeddruk en wat zijn de symptomen? Hoge bloeddruk vergroot de kans op een hartinfarct, maar ook op een beroerte (CVA). Als fysiotherapeut zien wij regelmatig patiënten die zijn getroffen door een beroerte. Vaak is dan een intensief revalidatietraject nodig. Daarom willen we u graag informeren over hoge bloeddruk en hoe u een beroerte kunt voorkomen door uw bloeddruk gezond te houden. Ook vertellen we u graag iets meer over ons neurorevalidatie traject.

Wat doet een hoge bloeddruk in uw lichaam?

Hoge bloeddruk wordt ook wel hypertensie genoemd en komt vaker voor na het 40e levensjaar. Het probleem met hypertensie is dat u het niet altijd voelt of dat de symptomen niet als dusdanig herkend worden. Een verhoogde bloeddruk vergroot de kans op hart- en vaatziekten.

Symptomen van hoge bloeddruk:

• Vermoeidheid
  • Misselijkheid
  • Kortademigheid
  • Rusteloosheid

Hoe kunt u een hoge bloeddruk voorkomen?

Hoewel de precieze oorzaak van hypertensie bij veel mensen onbekend is, weten we dat een aantal factoren invloed heeft op het ontstaan van de aandoening. Een gezonde leefstijl kan helpen om de bloeddruk te verlagen:

• Eet gezond en let op uw zoutgebruik
  • Probeer een gezond gewicht te behouden
  • Zorg voor voldoende beweging
  • Drink niet te veel alcohol
  • Stop met roken: bekijk de tips!
  • Probeer langdurige stress te voorkomen

Heeft u moeite met het behouden van een gezonde leefstijl en wilt u graag hulp om dit voor eens en altijd te veranderen? Speciaal voor mensen met overgewicht bieden wij een Gecombineerde Leefstijl Interventie aan: Samen sportief in Beweging! Informeer vrijblijvend!

Hoe veroorzaakt een hoge bloeddruk een beroerte?

De medische term voor een beroerte is CVA, wat staat voor ‘cerebro vasculair accident’. Letterlijk betekent dit: een ongeluk in de bloedvaten van de hersenen. Hierbij raakt het hersenweefsel beschadigd. Jaarlijks krijgen ongeveer 30.000 Nederlanders een beroerte.

Een beroerte is vaak te herkennen aan een scheve, hangende mond, slappe armen of problemen met spraak. Ziet u deze symptomen bij iemand? Bel dan altijd meteen 112!

In deze animatie legt de Hartstichting duidelijk uit wat een beroerte precies is en wat er gebeurt in uw hersenen:

Revalideren na een beroerte bij de fysiotherapeut

Als u een beroerte krijgt, wordt u vrijwel altijd meteen opgenomen in een ziekenhuis. Ruim de helft van de patiënten mag na een poosje weer naar huis. Als dat nog niet mogelijk is, volgt overplaatsing naar een revalidatiecentrum of een verpleeghuis. Na een beroerte volgt voor de meeste patiënten een periode van revalidatie.

Wanneer u, na opname in ziekenhuis of revalidatiecentrum, weer naar huis gaat, kunt u bij Fysiotherapie Hatert terecht voor het voortzetten van de behandeling. Marlies, Femke en Luuk zijn onze experts op het gebied van neurorevalidatie en geriatriefysiotherapie.

Zij stellen samen met u een persoonlijk behandelplan op, met doelen waar u samen aan werkt. De behandelingen kunnen thuis of in de praktijk plaatsvinden. Bij behandeling in de praktijk houden we rekening met extra prikkels en plannen we als dat nodig is uw afspraak op een rustig tijdstip of in een rustige, prikkelarme ruimte. Er kan ook bij u thuis of bijvoorbeeld buiten geoefend worden.

Revalideren is teamwerk. Allerlei soorten hulpverleners leveren in de eerste maanden na de beroerte allemaal hun eigen, specifieke bijdrage aan het revalidatieproces. We werken samen met andere zorgverleners, zoals (huis)arts, ergotherapeut, logopedist, thuiszorg en diëtist.

Wilt u graag meer informatie of een afspraak maken?

Wilt u meer weten over hoge bloeddruk en het effect op uw lichaam? Of wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen na een beroerte? Neem dan vrijblijvend contact op met Fysiotherapie Hatert in Nijmegen, door te bellen naar 024-3557438 of een mail te sturen naar info@fysiohatert.nl.